Amb els contes "Els Atrevits a la recerca del tresor" i "Els Atrevits donen el gran salt", l'experta ofereix alguns consells als pares i als professors sobre com entrenar els nens per entendre la por, la tristesa, l'amor o la autoestima.
PREGUNTA: A alguns adults, ens hauria anat millor si ens haguéssim entrenat per afrontar algunes emocions?
RESPOSTA: Per descomptat! Quina gran veritat. Durant segles, com no disposàvem de la tecnologia per mesurar-les, no érem conscients de la importància de les emocions: l'afecten tot, des de la nostra salut física fins al nostre quocient intel·lectual, la nostra forma de relacionar-nos amb els altres, com prenem decisions o la nostra creativitat.
No hem ajudat a les persones a educar-les, a comprendre ia transformar-les. El resultat? Molts problemes de salut mental, molts d'ells d'origen emocional, i moltes emocions incompreses i reprimides que ens danyen en cos i ment. Però això té fàcil solució: ajudar les persones, des de la infància, a comprendre i gestionar les seves emocions. És una gran clau de llibertat que estem descobrint!
PREGUNTA: Com es poden educar? La seva proposta és a través d'aventures properes als nens.
RESPOSTA: Les emocions sempre es "eduquen", la diferència és que poden educar per si soles, per bé o per mal, o bé pots incidir conscientment en el capital emocional del nen, ajudant-lo a comprendre, transformar i regular les seves emocions.
Si no fem res per educar conscientment, les nostres emocions es consoliden en la infància com una reacció instintiva a l'entorn ia la família. Com diu Florestán -un personatge del conte-, la gavina guia d'emocions dels Atrevits, "hem d'aprendre a ser amos, i no esclaus, de les nostres emocions ?, perquè no hi ha un desafiament més gran que millorar-se a un mateix! "
PREGUNTA: Quina és l'edat més adequada per començar amb aquest aprenentatge o joc de les emocions?
RESPOSTA: Com més aviat ho fem de manera conscient, millor. De fet, des que naixem ja som sensibles a les emocions dels nostres pares i reaccionem a elles. En els primers anys de vida, als més petits els costa distingir entre ells mateixos i les seves emocions i per això actuen de forma tan emocional. No saben encara gestionar-les.
Els pares ensenyem instintivament als nostres fills petits a comprendre i anomenar-ne emocions, diem als nens petits per exemple, "Tens son, oi? Et vaig a bressolar així, poc a poc, i et vas a relaxar ia dormir". A poc a poc, si els pares els ajuden, els nens aprenen a posar nom a les seves emocions ia autoregular-les, és a dir, calmar-les pel seu compte, sense tanta ajuda dels pares.
PREGUNTA: Com poden els pares treballar la por amb els seus fills?
RESPOSTA: La por és una emoció primària molt poderosa, que actua com un senyal d'alarma que ens fa fugir o agredir. Un dels recursos dels Atrevits per fer front a la por és fer un "pla antimiedo", per tenir a mà recursos pràctics per calmar la por o ajudar a posar nom per calmar el cervell emocional.
PREGUNTA: ¿Y la autoestima? P: I l'autoestima?
RESPOSTA: ¿Fins a quin punt els nostres fills se senten estimats i competents? Aquests són dos pilars de la seva autoestima. Permetre per exemple que el nen pugui oferir el millor de les seves habilitats a casa i ensenyar-li a ser el seu millor amic i comparar-menys amb els altres.
PREGUNTA: ¿L'amor?
RESPOSTA: Ensenyar al nen que la vida és una elecció constant entre l'amor (l'obertura als altres ia la vida) i la por (la necessitat de protegir-se un perill real o imaginari.) Facilitar-un entorn social on rep afecte, ja que això dispara la capacitat humana per superar obstacles.
PREGUNTA: ¿La tristeza? P: ¿La tristesa?
RESPOSTA: La tristesa és una reacció normal a les pèrdues ia les decepcions. Podem ajudar a un nen a enfrontar-se a aquesta emoció "normalizándola", simplement escoltant-lo, sense culpabilitzar-per sentir-se trist, donant-li recursos per comprendre i acceptar aquesta emoció, com animar-lo a seguir fent allò que li alegra o dibuixant i escrivint sobre la seva tristesa.
PREGUNTA: ¿La pau interior?
RESPOSTA: Podem ensenyar al nen que els seus estats emocionals són passatgers i que pot prendre distància d'ells, per exemple ensenyant-li a relaxar-se o meditar. La serenitat, com totes les altres emocions o estats emocionals, es pot entrenar i enfortir físicament al cervell.
PREGUNTA: ¿L'alegria?
RESPOSTA: Recordar a l'infant que tots tenim un cervell programat per sobreviure que tendeix a magnificar i recordar el negatiu, fins a cinc vegades més que el positiu. És important doncs ensenyar al nen a generar i potenciar els seus estats emocionals positius.
PREGUNTA: De la mateixa manera, podria aconsellar trucs d'orientació però per als professors?
RESPOSTA: Després dels pares, els estudis mostren que els professors poden tenir un impacte enorme en la vida dels nens. Els professors ensenyen i contagien emocions als nens en la mesura en què són models: els nens es fixen en com resolen conflictes, en si els mostren respecte i confiança o en si l'aula és segura en el físic i l'emocional.
PREGUNTA: Aquesta col·lecció entrena als nens, però indirectament també als pares.
RESPOSTA: Diu un conegut refrany que necessites un poble sencer per educar un infant. Els humans som una espècie profundament social i quan som nens aprenem imitant als adults que ens envolten. Per això, els estudis mostren que els nens que tenen pares i mares emocionalment intel·ligents tenen millor salut, millor rendiment acadèmic, millors relacions amb els altres i menys problemes de comportament. En resum: són més sans emocionalment i això incideix en tots els àmbits de la seva vida.
Per: Ana Rodrigo